helene88.reismee.nl

Patria o muerte!

Dag allemaal,

drie weken geleden namen Jasper en ik het vliegtuig naar Cuba. Het wordt tijd voor een schriftelijk verslag van onze avonturen.

Met een dubieuze Iberia vlucht kwamen we in stijl aan in Cuba. De warme buitenlucht was een eerste kennismaking met onze tropische winter. Geen Benidorm voor ons maar een prachige oude stad, Havana. Eigenlijk is Havana te vergelijken met je favoriete spijkerbroek. Iets verkleurd maar het doet denken aan vervlogen, betere tijden. Oude gebouwen in een mooie stijl maar een renovatie blijft uit. De straten totaal opengebroken en de oldtimers maken het geheel af. Denk nu niet alleen maar aan oude troep, het heeft zn charme. De Cubanen vinden het allemaal wel best. Je ziet obese vrouwen in felgekleurde leggings.. wat maakt het uit. Voor mannen een dikke sigaar, wat wil je nog meer?

De eerste week zijn we direct begonnen met een cursus Spaans. Gezien mijn niet zo indrukwekkende kennis van de Spaanse taal sloot ik me aan bij de beginners en kon Jasper mee in een groep voor gevorderden. Elke dag lekker braaf 6 uurtjes school maar het wierp zn vruchten af. Na de lessen met klasgenoten de stad in of lekker naar het strand. In ons verblijf konden we zelfs een eigen poolparty regelen. Niet verkeerd.

Na een week vertrokken we voor ons eerste tochtje binnenland. We bezochten Trinidad, een klein stadje waar het heel hard kan regenen. Gelukkig houdt dat op een gegeven moment op en konden we op pad. Ook hebben we de meest natuurvriendelijke uitgaansplek ooit bezocht: een nachtclub in een grot. Mooie ruimte natuurlijk, dansvloer plus DJ en voila! Na Trinidad bezochten we Vinales. Een klein stadje in de streek waar ´s werelds beste tabak vandaan komt. In de velden zie je de schuren staan waar in het droge seizoen de bladeren te drogen hangen.

Om in Cuba betaalbaar te verblijven, is het een goede optie om bij mensen in huis te slapen. In huis is dan een slaapkamer voor gasten ingericht en wordt vaak het ontbijt verzorgd. Je krijgt dan iets meer mee van het Cubaanse leven, dat nog steeds erg in het teken staat van het socialistische ideaal. Van eten en drinken kopen op de bon tot uitsluitend staatszenders op de televisie. (En die digitale ontvanger wordt netjes ingenomen hoor als je betrapt wordt!) Eerlijk met mensen praten over politiek kan maar meestal blijft het erg impliciet en met een schuin oog naar de buren. Ook als toerist wordt je nauwlettend in de gaten gehouden door een bureaucratisch systeem vol bonnetjes, stempeltjes en supervisie door een van de talloze ambtenaren. Interessant, maar ook best vermoeiend.

De laatste dagen verbleven we in Havana. En daar kan het je gebeuren dat je je eigen broer tegenkomt samen met zijn vriendin. Met Bastiaan en Emma hebben we een aantal dagen door Havana geslenterd, in gekke auto´s gereden en lekker gegeten. Ook hebben we nog het ´rijksmuseum´ bezocht met o.a. Hollandse schilders, hoera!

Inmiddels hebben we Cuba verruild voor Mexico. In nog geen uur ben je in een totaal andere wereld waar het niet draait om samen delen maar om all you can eat & drink. Even schakelen dus. Toch genieten we stiekem van het beetje meer luxe dat we nu hebben. De stranden zijn toch wel erg mooi! Geen mojito´s meer maar Corona´s voor heel weinig.

Dit was het voor nu. Veel liefs en groeten en ook en beetje zon voor jullie.

Jasper en Hélène

Jordan Tuinman

Hoi Helene en Jasper,

Klinkt allemaal fantastisch zeg, fijn dat jullie het zo naar je zin hebben!!
Geniet van het vervolg van de reis, ik lees graag met jullie mee!

Mochten jullie 15 november in de gelegenheid zijn; die dag wordt in meer dan 380 Pathe bioscopen wereldwijd de voorstelling van het NDT uitgezonden waaraan ik heb meegewerkt. Misschien leuk om in Rio, Santiago, Buenas Aires of waar jullie ook zijn tegen die tijd te gaan kijken?!

Veel groeten uit Nederland,

Jordan

Papa/Kees

dag Hélène en Jasper. Leuk hoor zo'n beschrijving te lezen. Begrijp nu waarom Cuba populair aan het worden is."Zolang het nog kan" en Mac Donalds gaat komen.
We zijn ook benieuwd naar B&E ervaringen.
Het is goed bijkomen op het Vrouweneiland zag ik op Google
Heel veel sterkte dus en tot gauw weer

Papa/Kees

Je oom en tante uit Zwijndrecht

Beste Helene en Jasper wat genieten jullie. vooral als je bij ons naar buiten kijkt naar het regenachtige Holland
Ik ben t.z.t. benieuwd naar foto's van jullie en wat
leuk dat jullie ook Bastian en Emma hebben ontmoet.
Hoe lang blijven jullie in Mexicoen waar gaat de reis dan naar toe ? Groeten en tot ziens.

Maureen

Hoi Hélène en Jasper!

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ben benieuwd naar jullie foto's :) Qué lo pases bien!

Liefs,

Maureen

Oom en tante uit Warmond

Dag Hélène en Jasper,

Erg leuk om jullie reis zo mee te kunnen maken. Wij genieten van de verhalen.

Groetjes uit (het regenachtige) Warmond.

Ans

Ik ben weer helemaal bij: foto's, verslagen, contact met Haren.
Wij proberen er hier het beste van te maken, maar de herfst is niet echt mijn ding. De zeilboot ligt sinds vandaag in de winterstalling en de verwarming staat op 20.
Jullie genieten van een zomerse winter: heerlijk!

Robert en Regina

Hai Helene en Jasper,
Leuk om jullie verhalen te lezen. Je hebt echt talent om te schrijven, Helene!
Veel plezier in Mexico en geniet vooral van het weer en van elkaar.
Groetjes,
Robert en Regina.

Marlène

He reizigers,

Heel leuk verhaal! Klinkt als een plaats waar ik ook een keer naartoe moet! Dat kleine beetje zon is deels aangekomen hoor, maar het blijft behelpen hier. Ik kijk ook uit naar de foto's. Geniet ervan hoor, een half jaar vliegt om!!!

Liefs

Je broer uit Enschede

Hee Zusje & Jasper!

Wat geweldig om jullie verhaal te lezen. Wat fantasitsch dat Helene alle indrukken met.....jawel.......kleren vergelijkt. Jasper, maak je geen zorgen, op het kapitalistische vasteland zenden ze genoeg Premier League wedstrijden uit hoor!
Buen viaje y hasta luego!

Maarten

Collega's VUmc

Hoi Lieve Hélene en natuurlijk Jasper,

Wat leuk om met jullie reis mee te kunnen lezen!
Leuk dat je zo boeiend schrijft, je neemt ons echt een stukje mee in de reis. Het is voor ons een heerlijke afleiding even te kunnen wegdromen. Maar ja niet te lang hé, want de plicht roept en de telefoon ook!!
Wij wensen jullie nog heel veel mooie momenten, geniet ervan.

Liefs van ons allemaal!