helene88.reismee.nl

Backpacken voor gevorderden

Dag familie,vrienden en collega´s.

Allereerst veel dank voor jullie leuke reacties, niet alleen op deze weblog maar ook via facebook. Door de vele wifi mogelijkheden zijn we altijd dichtbij! Het is alweer november en vanuit het snikhete Leon in Nicaragua zal ik verslag doen van de afgelopen weken. De tijd gaat snel, de kerstliedjes vliegen ons hier om de oren. Gewapend met onze reisgidsen en stinkend naar DEET(en dan toch gestoken worden) slaan we ons een weg door Midden-Amerika.

Mexico: stranden en tempels
Na ons avontuur in Cuba lieten we ons gaan in de luxe van Mexico want alles was daar zo lekker goed geregeld. Als toerist word je bij het handje genomen en kan je met luxe bussen overal naar toe. Het zijn vooral de stranden van Mexico die het noemen waard zijn. Niet alleen Playa del Carmen maar ook het eilandje Isla Mujeres en het kleinere stadje Tulum bieden alles wat je van een strand stiekem durft te hopen. We zijn ze allemaal afgegaan en hebben het uitvoerig getest! Hele relaxte dagen waren het met veel zon en zee. Als cultureel hoogtepunt hebben we de Chichen Itza maya tempel bezocht. Het was helaas een all american experience en dus word je doodgegooid met allerlei souvenirs van klei (ja die maya kalenders moeten ze nu echt slijten voor 12-12-2012). Beetje jammer dus. Als nuchtere Hollanders met een budget vonden we Mexico een beetje duur en soms een tikje oppervlakkig. Op naar Belize dan maar.

You have to Belize it...
In Belize kon ik mijn netgeleerde spaanse kunsten overboord gooien om in het Engels verder te gaan. En wat voor Engels.. het leek net Jamaica! Prachtig Caribbisch accent.. Het was weer heerlijk chaotisch na het keurige Mexico. We bezochten Key Ambergris en Key Caulker, twee eilanden in het noorden. We verbleven in hotels of hutjes aan zee en je kunt je er de hele dag vermaken met zwemmen, zonnen en een biertje drinken in één van de relaxte beachbars. In Belize hebben ze nogal oversized zeedieren. En zo lagen wij tussen de enorme pijlstaartroggen en haaien te snorkelen in zee. Leuke ervaring, al houd Jasper niet zo van schommelende bootjes en vind ik het altijd erg leuk als grote zeedieren een beetje op afstand blijven :)

Honduras: banenenrepubliek
Door allerlei enge verhalen van andere reizigers besloten we niet naar Guatemala te gaan en gingen we rechstreeks door naar Honduras! Een enorm lange reis vanuit Belize.. helemaal als je in de lokale schoolbussen vervoerd moet worden. Honduras is echt een super mooi land. Het is een soort tropisch Schotland: veel groene bergen en heuvels maar mét palmbomen. Honduras is ook het land van Chiquita Banana (ja de enige echte). We hebben enorm veel bananenplantages voorbij zien komen en ook de bijbehorende vrachtwagens. In Honduras bezochten we eerst Utila, een van de Bay Islands. Net als veel andere mensen op Utila verbleven we in een complex van een duikschool. Langs de hele kust van Mexico tot Panama loopt een enorm koraalrif en in Honduras kun je voor een redelijke prijs duiken. Samen met 2 andere koppels die in ons hotel verbleven, zijn we tot 18 meter diepte afgezakt om alle tropische vissen van dichterbij te bekijken. Heel erg mooi! Op 31 oktober vierden we hier ook in stijl Halloween, voor ons een primeur. Na zoveel stranden gezien te hebben werd het tijd voor wat oerwoud en reisden we af naar Copán (uiteraard weer na veel motorpech en dergelijken). Hier was het zowaar koud en werd de lange broek en pyama tevoorschijn getoverd (help!). Copan is wat hoger gelegen en dit stadje staat bekend om een enorm bos vol ruines van de Maya´s (erg druk volk zo begrijpen we nu). Het is een hele mooie omgeving. Fanatiek als we zijn (en we hebben wat geleerd van Chitzen Itza) stonden we om 8 uur ´s ochtends als eerste toeristen voor de poort om alle ruines voor onszelf te hebben. Super leuke ervaring, niet alleen door alle stenen maar ook de grote papegaaien die er rondvliegen en andere mooie beesten. In Copán hebben ze ook heetwaterbronnen waar je heerlijk in kunt zitten en je jezelf (en vooral Jasper) kunt onderkliederen met modder! Het was een hele tocht om de bronnen te bereiken en met 25 man in één minivan (plus één kip) was het een intense ervaring. En dan heb ik het niet over de terugweg waarbij we in de achterbak van een pick-up truck belandden aangezien er geen openbaar vervoer meer ging! Met onze blanke hoofden en ook blonde haren werden we door letterlijk iedereen aangestaard.

Nicaragua
Onze doorreis naar Nicaragua liep via een korte stop in El Salvador. Hier geen superblauwe Caribbische zee maar zwarte vulkanische stranden en superhoge golfen. Niet voor niets leeft heel surfend Amerika zich hier uit. Knap om te zien hoe die jongens de immense golven te baas blijven. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit zoveel slechtgeklede mannen bij elkaar heb gezien...

Uiteindelijk zijn we dan nu in Nicaragua. We zijn hier nog maar kort dus de verhalen volgen nog. In ieder geval kun je van ons aannemen dat we goed bezig zijn. Zeker als we getrakteerd worden op een broodje hagelslag in Honduras of als we weer een goede bananacake hebben gevonden. Eten is ook niet onbelangrijk! Jasper komt aan zijn portie Ajax door hier en daar een café in te duiken en met alle goede koffie hier, vind ik het ook allemaal prima.

Dit was het voor nu. We worden straks verwacht een vulkaan te beklimmen dus ik ga mijn spullen pakken. Veel groeten van Jasper en mij!

ps: nog even wat reclame voor mezelf! Op www.ze.nl in de rubriek ´reizen´ vind je mijn artikel over Cuba en het communisme. Meer artikelen zullen volgen..

Kees

Dag Helene en Jasper, jullie bericht valt net in mijn digitale brievenbus, dus mooi een snelle reactie.
Dat leest heerlijk, als je net een blokje erbij werpt in de open haard.
Veel plezier zometeen , en succes bij Vulcanus.
We houden jullie route zo'n beetje bij op de kaart. Dus af en toe een plaatsnaam is welkom.
Liefs ook van Janny

Ans

Prachtige verhalen. Heerlijke tijd. Op FB de foto's bewonderd: hangmat - papegaaien - ruïnes. We zijn weer helemaal bijgepraat.

marlène

Lieve h&j,

Ontzettend leuk om weer een update te lezen. Ik ben benieuwd wat jullie van Nicaragua vinden. geniet van de mooie tijd.@Hélène:ik kijk uit naar je volgende artikel!!

liefs
marlène

dallinga

ome jan wenst jullie een hele fijne tijd en veel plezier pas goed op jezelf en wees voorzichtig liefs ome jan.

Digna

Ha Hélène en Jasper! Superleuk om jullie verhalen te lezen. Wat een reis, wat een avontuur. On(derzee)gedierte incluis. Blijf schrijven. Fijne afwisseling bij gevoelstemperatuur -10 hier. Liefs, xx

Robert, Regina, Jorik en Marit

Hai Helene en Jasper,
Bedankt voor jullie update vanuit Midden Amerika. Wat een avonturen! En wij ....... gaan zaterdag Sinterklaas 'live' zien want hij komt aan in Roermond! Veel plezier op jullie reis en tot mails.
Groetjes, Robert, Regina, Jorik en Marit Guns

Philip en Ria Guns

We reageren eerst nu, want het was voor ons óude
vrijwilligers een drukke tijd. Jullie genieten zien wij en leuke verhalen.Blijf op je zelf passen en Jasper in Zuid Amerika kennen ze toch allen maar Feyenoord.

Groeten en nog veel plezier.
Philip en Ria